Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Óvodás korban az alkotó tevékenységnek nagyon fontos szerepe van a gyermekek életében:
- fejleszti a szem-kéz koordinációt
- erősíti a kéz izomzatát
- beindítja a jobb agyfélteke működését, a nyitott gondolkodást
- fejleszti a kreativitást
- feszültséget old
- fejleszti a türelmet
- növeli az önbizalmat
- fejleszti a monotóniatűrést
- érzéseket és gondolatokat közvetít
A finommotorika megfelelő fejlettsége az iskolaérettség fő kritériumai között szerepel, így önmagában ezért is fontos nagy hangsúlyt fektetnünk erre a területre.
A kreativitás egy olyan különleges adottság, mely által a világ fejlődni képes, ezért érdemes hagyni, hogy gyermekünk minél több anyaggal és technikával ismerkedhessen és kísérletezhessen.
Gyurmázás:
1,5-2 évesen már buzog a vágy a gyermekekben, hogy alkossanak. Eleinte bizonytalanok még az új anyagokkal, de hamar elkezdik gyártani a kezdetben egyszerűbb, majd egyre bonyolultabb formákat. Nem kell nagy, beszabályozott dolgokra gondolni, elég ha az alkotás öröméért gyurmáznak a gyerekek.
Fejlesztő hatása:
- térben gondolkodás készsége
- izomerősítő hatású
- kreativitás
- szem-kéz koordináció
- türelem, koncentráció
- taktilis érzékelés
Ha valaki szeretne, otthon is könnyen készíthet gyurmát gyermekének. Ehhez mindössze össze kell keverni körülbelül ugyanannyi sót, mint lisztet és annyi vízzel összegyúrni, hogy gyurma állagú masszát kapjunk.
Rajzolás, festés:
A rajzolás és a színezés az alkotás leginkább kézenfekvő módja. A gyermek ezáltal olyan érzéseket is közvetíthet, amiket szavakkal nem tud elmondani. Minél előbb érdemes elkezdeni gyermekünket megismertetni ezzel a technikával. Kezdetben minél vastagabb eszközökkel indítsunk, amit a kicsi kezek is biztosan tudnak irányítani és az alkotáshoz biztosított felület is minél nagyobb legyen. Ehhez szerezzünk be néhány mindennapi eszközt: aszfaltkréta, marokkréta, vastag ceruza, vastag ecset, vízfesték, ujjfesték.
3 éves kor körül látványos lehet egy tenyérlenyomat vagy ujjlenyomat kép készítése. Ezek a taktilis érzékelésben is fontos szerepet játszanak.
Fejleszti:
- testséma kialakulása
- kéz izomzatának erősítése
- kísérletező kedv növelése
- koncentráció
- szem-kéz koordináció
- érzelmi intelligencia
Színezés:
Amikor már magabiztosabban vezeti a vonalat a gyermek érdemes megpróbálkozni a színezéssel is, hiszen ez is rengeteg dolgot fejleszt és nagyon látványos.
A színezés akkor szabad játék és akkor érdemes játszani, ha a gyerek örömmel csinálja, ha nem frusztrálja, hogy a szín esetleg kifut a vonalon kívülre. Ha frusztrálja, akkor inkább negatív hatása van rá, erőltetni nem szabad.
Fejlesztő hatású:
- érzékszervek
- kéz izomzata
- vonaltartás
- kreativitás
- gondolkodás
- érzelmivilág
- szorongást old
- növeli a monotóniatűrést
Ragasztás, matricázás:
Már egészen kicsi korban felkelti a gyerekek érdeklődését ez a tevékenység. Kezdetben érdemes olyan matricával és ragasztóval próbálkozni, ami könnyen szedhető le és ragasztható vissza újra, hiszen a kisebbek még nehezebben koordinálják mozdulataikat. Később, ha már nem maga a ragasztás, mint technika van fókuszban a gyerekeknél megkezdődhet vele az alkotás is.
Fejleszti:
- kudarctűrés
- kreativitás
- finommotorika
- sík és tér különbözőségeinek felismerése
Vágás:
A vágás megalapozása óvodás korban kezdődik, de a biztos ollóhasználat igazán csak 6 éves korra alakul ki. Ez a legtöbb gyermektől komoly erőfeszítést igényel, hiszen a két keze két különböző mozgást végez. Az alkotás során viszont hatalmas szabadságot ad, ha a gyermek elsajátítja ezt a technikát és mondjuk különböző színű és formájú anyagokat tud egymásra ragasztani.
Fejleszti:
- taktilis érzékelés
- szem-kéz koordináció
- kezek izomzata
- kezek tudatos elkülönített mozgása
- figyelem, koncentráció
- megerősíti a kézdominenciát
Persze számos technika és lehetőség létezik még amelynek határt csak gyermekünk kreativitása és lelkesedése szab.