Médiahasználat
A médiatudatosságra, tudatos médiahasználatra nevelés egyik legfontosabb célja, hogy tudatos, aktív, motivált állampolgárokat neveljen. A médiaértés azt jelenti, hogy képesek vagyunk-e józan kritikával szemlélni, elemezni és akár értékelni is azt az információhalmazt, amely a médián keresztül - vagyis a tévéből, a rádióból, az internetről vagy a sajtóból - eljut hozzánk. Azt kell szem előtt tartanunk, hogy nem tiltani vagy oktatni akarjuk a gyerekeket, hanem tudatosságra nevelni. A gyerekek médiafogyasztásakor a felnőtteknek oda kell figyelniük a képernyőidőre, az életkornak megfelelő tartalmakra, hisz kultúrájukat a média által közvetített tartalmak, értékek, szerepek határozzák meg.
Mit tehet a szülő?
- Legyünk jelen!
A legfontosabb, hogy a gyermek úgy érezze, hogy fordulhat hozzánk, ha problémája akad a médiaüzenetek értelmezésével. Nézzünk együtt tévét, internetezzünk együtt a gyerekekkel és közben tegyünk fel kérdéseket nekik, hogy valóban jól értelmezik-e az információkat.
- Beszélgessünk a gyerekekkel!
Fontos, hogy ismerjük, milyen eszközöket (okostelefon, számítógép, televízió stb.), milyen tartalmakat szeretnek a gyermekeink, és hogy vajon miért éppen ezek a kedvenceik. Ez segít megértenünk a motivációikat és célzottan tudunk tanácsokat adni vagy szabályokat felállítani nekik a médiahasználathoz.
- Töltsünk le szűrőszoftvereket!
Nem mindig tudunk gyermekünk mellett lenni, amikor a médiaeszközöket használja, ezért érdemes szűrőszoftvereket letöltenünk a számítógépekre, okostelefonokra, tabletekre, amelyek megakadályozzák, hogy kiskorú gyermekeink olyan tartalomhoz férjenek hozzá, amelyek károsak lehetnek számukra.
- Haladjunk a korral!
Legyen a főszerep a bátorságé a félelem és a távolságtartás helyett! A gyermek érdekében a szülőnek is alapvető ismeretekkel kell rendelkeznie a médiáról.
- Használjuk a televíziók gyermekzár funkcióját!
A gyermekzár a korhatár-besorolás alapján szelektálja a műsort, illetve egész csatornák letiltását is lehetővé teszi.

IKT használat az óvodában
Az Infokommunikációs technológia (IKT) alkalmazásának célja a pedagógusminősítés 3. kompetenciaterület 3.6 pontja szerint:
" Ösztönözze a gyermeket, a tanulókat a hagyományos és info-kommunikációs eszközök célszerű, kritikus. etikus használatára a tanulás folyamatában"[1]
Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja ( ONOAP ) szerint, a pedagógusok az ONOAP céljait szem előtt tartják. Ismerik a tanulás-nevelésszervezési feladatokat. Folyamatosan képezik magukat az IKT eszközök használatára, alkalmazzák és használják is a nevelőmunkában.
Tündérkert Óvoda Pedagógiai Programjából:
" Alakuljon ki a korszerű módszerek alkalmazásán keresztül a digitális eszközök iránti pozitív viszonyulás"
Óvodánkban használt IKT eszközök:
- Laptop
- Okostelefon
- Tablet
- Blutooth hangszóró
Az IKT eszközök alkalmazásának célja az óvodai gyakorlatban:
- foglalkozásokat színesíti, változatossá teszi
- ismeretátadás, ismeretek mélyítése
- bemutatás, szemléltetés, zenehallgatás
- motiváció
- IKT eszközök megismertetése, alkalmazásának lehetőségei,
- tudatos használat, a pedagógus mintát ad a gyerekeknek
- vegyék észre, mennyi plusz tudásra tehetnek szert, ezen eszközök helyes használatával
- szókincsbővítés, több érzékszervre kiható tapasztalás, egy-egy témakör többoldalú megközelítése,
Az IKT eszközök kritikus és etikus használatának szempontjai:
- A tartalom tudatos megválasztása-szülők ösztönzése a tudatos tartalomra
- Meghatározott, megfelelő időtartam (rövid intervallum)
- zárt csoportokban történő információ átadás- hatékony információáramlás
- nem helyettesíti a személyes ismeretátadást, tapasztalatszerzést, tevékenykedtetés, élő mesehallgatást, melyek a gyermekek személyiségfejlesztésének leghatékonyabb módszerei
- rendeltetésszerű használat, eszközök épségének megőrzése
Mit fejlesztenek az IKT eszközök?
- finommotorika
- problémamegoldó készség
- kommunikációs készség
- figyelem
- koncentráció
- kreativitás
- erősíti a türelmet, kitartást,
- előkészíti az iskolai IKT eszközök helyes használatát
Az Iskolában történő info-kommunikációról:
A Nemzeti alaptanterv szerepe a közoktatás tartalmi szabályozásában:
Információs és kommunikációs kultúra
Az információs és kommunikációs kultúra a megismerést, az eligazodást, a tanulást, a tudást, az emberi kapcsolatokat, az együttműködést, a társadalmi érintkezést szolgáló információk megtalálása, felfogása, megértése, szelektálása, elemzése, értékelése, felhasználása, közvetítése, alkotása.
Kiemelt feladat a megismerési képességek fejlesztése, különös tekintettel a megfigyelési, kódolási, értelmezési, indoklási, bizonyítási képességekre, amelyek az információs és kommunikációs kultúra szerves részét képezik. Kommunikációs kultúránk szerves része az anyanyelv tudatos és igényes használata, valamint az idegen nyelvű, illetve a különböző kultúrák közötti információcsere.
A közoktatás egész időszakában minden műveltségi területen nagy gondot kell fordítani a kritikai és kreatív olvasás képességének fejlesztésére, beleértve mind a valós, mind a virtuális csatornákon keresztül felfogott jelek befogadását, értelmezését és megválaszolását. Az iskolának az elektronikus média hatásmechanizmusainakmegértésére, általában a különböző médiumokban való eligazodásra, az igényelt információ megtalálására, szelektív használatára kell nevelnie. Olyan fiatalokat kell kibocsátania, akik sikeres tanulási stratégiákkal használják ki az információs világháló lehetőségeit és eszközeit az élethosszig tartó tanulás során.
Az információs és kommunikációs kultúra részben az egyén szocializációjának, a társadalmi érintkezésnek, az egyéni és közösségi érdek érvényesítésének, egymás megértésének, elfogadásának, megbecsülésének döntő tényezője.
"Az iskolába kellő kíváncsisággal lépő 6-7 éves kisdiákok számára nem mindegy, hogy a számítógéppel, mint az IKT legjelentősebb "képviselőjével" milyen körülmények között találkoznak legelőször. Bár informatikai élményeik már lehetnek az óvodából, a családból vagy éppen a barátoktól, ezek rendszerezése, majd bővítése egyértelműen az iskolára hárul. Ha a találkozás motiváló és sikeres, nemcsak az iskolai kudarcok kerülhetők el, hanem az ismeretszerzés lehetőségei megsokszorozódnak. Az ókori görögök még csak nem is álmodhattak a számítógépről és a többi korszerű informatikai "csodáról". Mégis jelentőséget tulajdonítottak a szervezett formájú nevelésnek, elismerve a "jobb iskola" előnyeit. "[2]
[1]https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_a_pedagogusok_minositesi_rendszereben_6.pdf
[2] https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/gyermekinformatika/ikt-oktatas-kezdo
Segédanyagok
Gyermekvédelmi szűrőprogram letöltése: Adblocker
- Korhatár besorolás: PEGI 3
- Google Play áruház:
- Google Play áruház:
- Kids Paint
- Children Educational Game Full
- Book Kids Mesetár
- Puzzle Kids-Animal Shapes..
- Vizuális memória játék
- Castle Bloks
- Kétéltű és Hüllőhatározó
- Madárhatározó
- Fabook
- Frog puzzle
- Hocus
- Logika Mester 1
- Labo tégla vonat
- Baby Touch Sounds
- KIDSOPIA- Az állatok kertjében, A kiskacsák és a számok
- Beszédkészség fejlesztése Free
- Kakukktojás
- Diavetítő
- Online játékok:
- Online játékok:
- https://www.okosdoboz.hu/
- https://learningapps.org/
- https://wordwall.net/hu/community/wordwall
- https://egyszervolt.hu/
- https://iskolas-leszek.webnode.hu/