Játék
Az óvodáskor nyelve: a játék és mese, valódi kapcsolatteremtési lehetőség, amelynek során tapasztalatszerzés, a világ tevékeny megismerése, értékek megőrzése és teremtése folyik. A gyermekkor a legtágabb értelemben vett tanulásnak, és az életfontosságú beállítódások kialakulásának időszaka. A játék-élmények megalapozzák a következő időszak: a kisiskoláskor feladatvállalásait.
Játékfajták

Gyakorló játék
A legegyszerűbb játékfajta a 0-2 éves korig terjedő időszakban jellemző: mozgások, mászás, ugrálás, futás, tárgyak rakosgatása.
A gyakorló játék során leggyakrabban használt játéktárgyak a tologatható és húzogatható játékok, lábbal hajtható kismotorok, autók, hintaló, labdák, háztartási eszközök, homokozó játékok, gyöngyfűzés, toronyépítés. Addig okoz örömet, amíg nehézséget rejt a gyerek számára, ezért érdemes figyelni arra, hogy a gyermek játéka nem rekedt-e meg ezen a szinten.
Szerepjáték
A gyermekek a látott szerepeket, tevékenységeket, a felnőttek közötti sajátos viszonylatokat sajátos játékkörülmények között újra alkotják, a legtöbb alkalmuk nyílik arra, hogy a társas viselkedés különböző formáit gyakorolják. Adott életkorban az élénk gyermeki képzeleterő segítségével a gyermek sajátos játékhelyzeteket teremt, melyben tulajdonságokkal ruház fel különböző tárgyakat, szereplőket.


Drámajáték-dramatikus játék
A drámapedagógiai módszer segítségével a gyermekek önkifejezése, gondolkodáskészsége, kooperatív készsége fejlődik, melynek hatására az iskolai életben könnyebben megállják helyüket.
A dráma, a cselekedtetés, amely különböző részképességeket fejlesztő gyakorlatokat, játékokat és szerepvállalást igénylő társas rögtönzéseket jelent. Hatékony segítséget nyújt a kommunikációs készségek, képességek kibontakoztatásának terén. A gyerekek bátrabbak, közvetlenebbek, nyitottabbak, elfogadóbbak lesznek általuk. Erősödik önbizalmuk, intelligensebbek, fogékonyabbak lesznek, kíváncsiak a körülöttük élő emberekre.
Konstruáló játék
Az építő és konstruáló játék óvodás korban a személyiség fejlődését meghatározó tevékenység. Az építőjátékok a szerepjátékok keretén belül bontakoznak ki a legteljesebben. A hároméves gyermekeknél az építőelemek változtatás nélkül maradnak a játék folyamatában (pl. építőkockákat egymás mellé téve pályát alkot), míg az öt-hat évesek már a különféle eszközök önálló elkészítésére törekszenek (pl. saját bútorokat terveznek a maguk által készített kis házukba).


Szabályjáték
Ebbe a típusba azok a játékok tartoznak, amelyeket a szabály és annak betartása motivál, vagyis a gyermek számára ez jelenti magát a játék örömét.
Óvodáskorban olyan játékok tartoznak ide, melyek előre meghatározott, pontos szabályok által folynak le. 4-5 éves kortól kezdik játszani és iskoláskorban is az egyik legkedveltebb és legáltalánosabb játékfajta. A valódi szabályjátékok ideje a kisiskoláskor, hisz a felmerülő lehetséges konfliktus helyzetek kezelése még nehézséget okoz az óvodáskorú gyermekek számára. Ezeket azonban megelőzik az óvodáskorban népszerű rituális játékok, amelyek szintén tartalmazzák a szabálykövető viselkedés elemeit: bújócska, fogócska. Ha túl nehéz a játékfeladat, a szabály nem ösztönöz cselekvésre, megnő a kudarctól való félelem és kényszeres igazodás léphet a játéköröm helyébe.