Beszédfejlesztés
Beszédfejlődés óvodás korban
A beszédfejlődésnek nélkülözhetetlen előfeltételei vannak. Ezek az aktív beszélő környezet, az emlékezet, az ép látó-, halló-, és mozgató központ, a beszédmegértő képesség, a hangképző szervek épsége, és a gyermek utánzási vágya.
A beszédértésben előtérbe kerül a tárgyak, jelenségek közötti kapcsolatok felismerése és ezek nyelvi megjelenítése. Ez az úgynenezett "Miért?" korszak. A gyermek már maga is toldalékok, névelők, kötőszók segítségével "tapasztja össze" a szavakat. Nemcsak azt kérdezi: miért, hanem azt is, hogy: hol, mikor, milyen.
Ennek az időszaknak a kiejtési hibák is természetes velejárói. Nagyon fontos, hogy ne utánozzuk a gyermek hibás beszédét, hanem tisztán ejtsük a szavakat, hiszen ez szolgál neki mintául. Törekedjünk a valódi kölcsönösségen alapuló kommunikációra.
Az óvoda nagycsoportja a nagy mesélés korszaka. A gyermek már megérti a nép- vagy tündérmeséket. A vele megesett eseményeket vagy más, hallott történeteket sorrendben helyesen elmeséli. Ebben az időszakban születnek a szinte végtelenített mellérendelő mellékmondatok "… és akkor a, … és aztán." Ahogyan a tágabb környezetet megismeri, szókincse folyamatosan gyarapszik. Mondanivalóját az aktuális beszélőtárshoz igazítja.
Igyekezzünk minél többet beszélgetni a gyermekkel. Nem feltétlenül úgy, hogy direkt rákérdezünk, mi volt az óvodában, csak egyszerűen a részletekre kérdezünk rá, pl.: "Melyik az oviban a kedvenc játékod?", vagy "Mi volt a reggeli az óvodában?" " Ki a barátod?" Ilyenkor a legtöbb esetben már a gyermek magától sorolja a válaszokat, míg arra átfogóan nem emlékszik pontosan, hogy tulajdonképpen mi is volt az óvodában.Változatlanul fontos az élőszóban elhangzó mese vagy történet.